fredag 24. januar 2014

Who said that long and skinny was the only pretty?

Hei, i dag har jeg lyst til å ta opp et ganske interessant tema og det er veldig aktuelt i dag egentlig. Dere vet det nok at kroppsfokus er noe det blir snakket veldig mye om i våre dager. Kanskje spesielt om du er blogger eller leser mange blogger. De fleste  av oss vet at vi ikke kan ta all informasjonen vi finner for god fisk. Det kan noen ganger være frustrerende alt det vi ser i media og reklamer. Det mange ønsker er penger, mer enn noe annet. Selvfølgelig er det mange som ikke gjør det også. Er penger virkelig vert så mye om du har det du trenger? 

Jeg har et ønske om at flere jenter med dårlig selvtillit kan få vite hvor fantastiske de er. En drøm jeg har er å bli klesdesigner og da ønsker jeg å lage klær til så mange som mulig i alle former og fasonger. Når det er snakk om mote og filmer så er veldig mange av modellene og skuespillere ganske tynne og det betyr ikke at de er syke. Det er ikke noe galt i det, men det er liksom bare det hele tiden. Hvis du går rundt i byen, gata og blant andre mennesker så kan du se en forskjell. Der møter du et mer representativt utvalg av mennesker. Vi er forskjellige alle sammen, men hvorfor er det så mange som har lyst til å bli noe annet en det vi egentlig er?  På tv og film og reklame er hovedpersonen nesten alltid høye og tynne. Det er hel ok det, de er jo veldig pene og alt det der. Jeg har slett ikke noe imot lange tynne jenter. Det er bare det at det blir litt for mye av dem. Hvem har sagt at lang og tynn var det eneste pene? Det kan jeg  helt sikker si at ikke er sant, du er akkurat perfekt uansett åssen du er. Lang og tynn er veldig pent det også, bare du ikke er syk, og det er ikke deres skyld at de blir framstilt på denne måten. Det er ofte personene bak kamera og vi som leser artiklene som kjøper dette. Det er vår skyld at det har blitt sånn.

Det er mange som lar seg provosere av de stakkars syltynne menneskene og bildene går verden over på grunn av det. Og media stopper ikke fordi de vill tjene penger. Heldigvis er det ikke så ille i Norge, det er nok litt strengere regler her og det er kanskje bra.

På bloggen min prøver jeg å finne bilder av folk med forskjellig kroppsfasong. Det er ikke alltid like lett, for jeg må jo like klærne selv også. Jeg ønsker å oppfordre mange til å være sunne, friske og sterke, men det betyr ikke at dere må være tynne. Det har ikke egentlig noe med hverandre å gjøre. Bare vi trener og spiser sunt så er det vell det som betyr noe, eller?

 Finn din kroppsfasong og hver fornøyd med at akkurat den fantastiske personen du er. Du er du og du duger... ;)




Det var mange tanker, ja jeg er en tenkende person og veldig takknemlig for at jeg har denne bloggen. Vet ikke om jeg har skrevet alt grammatisk riktig, men håper dere forstår hva som står der ;)

                                                Ha en strålende kveld alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Hei Amanda :) Takk for dette innlegget. Veldig godt skrevet og akkurat hva jeg trengte å høre i dag. Jeg er sjelden fornøyd med kroppsfasongen min. Men av og til får jeg en oppvekker, som nå da jeg leste dette. Og da må innrømme for meg selv at jeg kanskje ikke er så værst likevel, selv med forhøyet BMI, Apple-formet kropp og utseende som har forandret seg med alderen. Det handler om å være glad i seg selv og akseptere hvem man er. Media gjør dette vanskelig og gir ikke et riktig bilde på hvordan virkelige mennesker er. Det du beskriver om menneskene i bybildet er hva vi egentlig burde forholde oss til. Virkelige mennesker med naturlige kropper. Takk for at du gjorde meg bevisst på at jeg er fin som jeg er. At vi alle er det! :) Klem Gro H. Strømdal

    SvarSlett
  2. Du skulle bare vist hvor mye jeg setter pris på deg. Jeg husker når du var lærer for meg i primær og unge kvinner, du var yndlingslæreren min og det er helt sant. Det viktigste er hvem du er ikke hvordan du ser ut. Men jeg synes du er helt fantastisk og har en fantastisk kroppsfigur ;)

    SvarSlett
  3. Veldig godt skrevet og veldig relevant for alt for mange både unge og eldre i dag dessverre. Det er bare leit at kroppsfokuset har blitt som det har blitt og at mange føler at det er hvordan de ser ut de blir målt etter og ikke hva de de har å tilby som de enestående og unike menneskene som de er.

    SvarSlett
  4. Takk Amanda! Så hyggelig å høre :-D Du har for alltid en plass i hjertet mitt <3

    SvarSlett