søndag 11. august 2013

Endelig hjemme igjen!!

Nå er det er en uke siden sist jeg blogget. Det betyr at jeg vill fortelle hva som har skjedd mens jeg har vert borte. Det er ganske mye skal jeg si dere! Vi begynner med det verste, det er ikke alltid like hyggelig å våkne opp sammen med insekter. Du har tusen kløende myggestikk på hele kroppen og noen er gigantiske. Iskalde netter er det også, en gang så måtte jeg ha luftmadrass, liggeunderlag, ullgenser, sovepose, flisteppe, og et teppe til over meg for å bli varm. Jeg holdte nok på å bli litt syk der ja, som om ikke det var nok så badet jeg to ganger i iskaldt vann. Den første var frivillig, mens det andre var kun for at laget mitt skulle få et poeng ekstra. Nå kommer det positive og det er mye lenger en den negative delen.

Sånn så jeg ut før jeg dro:



Vi begynner med minileiren, det var for dem over seksten år. Leieren var på Tromøy i Arendal og første dagen satte vi opp telt et sted  og reiste et annet sted med kanoer til en øy for å sove der om natten. Vannet var utrolig klart. Jeg og en venninne så sjøstjerner og småfisker. Vi padlet mot øya og fikk øye på en fantastisk strand med masse hvite skjell. Vi hadde det koselig om kvelden og spilte kort. Det var veldig mange hyggelige mennesker der og alle var med på å hjelpe til med rydding og sånne ting. Det var ingen som trengte å bli igjen alene med noen oppgaver. Da vi reiste tilbake kunne vi bade i ferskvann eller i saltvann. Jeg tok et lite bad på i ferskvannet i max 30 sekunder (iskaldt). Etter dette løp jeg på steinene ved saltvannet og der så jeg en røyskatt. Jeg så utrolig mange dyr der. Vi var på kanotur og det var nesten som en norsk safari for 0 kroner. Vi så ender, fisker, svaner, rådyr midt på natten også katter og hunder.

Sånn ser røyskatter ut. Jeg er ganske sikker på at det var det jeg så, bare at min var mer mørkebrun.

Vi har det sånn at det var en jenteleir og en gutteleir og denne gangen var det sånn at guttene og jentene hadde leirplass ganske nærme hverandre. Vi jentene på minileieren gjorde noe skikkelig gøy.  Klokka to om natten skulle vi bli kjørt til "unge menn leieren" (som vi kaller det) så skulle vi løpe inn stille og etter signal skulle vi slå på lommelyktene og skrike som bare det også løpe igjen. Det gikk ikke helt som planlagt, men guttene ble i alle fall redde. (stakkars :o hehe ) Og etter hvert som dagene gikk så lurte vi egentlig på hvorfor de ikke hevnet seg på oss. Plutselig en natt da jeg lå og sov på luftmadrassen min ble jeg vekket av  mange mørke sangstemmer. Sangene var Helaman`s unge hær, Bon Jovi: livin on a prayer og bli hos meg når aften er... Vi ble helt overasket og de var utrolig flinke til å synge. Det er den beste hevnen noen sinne, jeg hadde aldri trodd at de guttene kunne være så gentelmenn. Det var i alle fall kjempe hyggelig og jentene ble utrolig glade.
Ellers så hadde vi hike, spiste godteri, padlet kano, var på gulrotslang (for første gang), spiste mat, sang og var sammen med gode venner. Som ungdomsleder hadde vi en del oppgaver og det var veldig gøy. Du ser virkelig at de små ser opp til deg og du får en del erfaring med leirlivet. Du lærer å sette opp telt, førstehjelp, kanoredning, surringer og mye mer. Noen fikk faktisk lov til å spise et fiskeøye også (heldigvis ikke meg :o) Det var den beste leieren jeg  noen gang har hvert på, jeg tror nesten ikke jeg har hvert gladere.  Det jeg la merke til på denne leieren  var at i stede for å baksnakke  andre så forsnakket vi dem og fortalte dem hva de var flinke til. Det er  veldig kjeldent noe sånt skjer på skolen skal jeg si deg. (Selvfølgelig er ikke alle mormoner like, men de fra mitt fylke var det veldig hyggelig å være sammen med.)

 Alle ungdomsledere fikk sånne og bokstavene står for årets tema: Stå på hellige steder :)

 Her er det bilde av et bånd vi ungdomsledere gikk rundt med.

På leieren hadde vi hemmeligvenn som det var meningen at vi skulle sende brev til på leier en og på slutten avslører vi vår hemmelig venn og gir dem en gave. I år fikk jeg ikke noen hemmelig venn, det var litt trist. Men jeg fikk heldigvis hemmelig venn gave  av en leder og da ble jeg glad :) he he. ( Tenk at det er så enkelt å glede andre.) Et annet år hadde jeg to hemmelige venner så jeg fortjente det nok.
Ting som dette ble det mye av på leieren.

Dette var altså ukens oppdatering og vi hadde det kjempe bra og det var veldig gøy å være med som ungdomsleder. Jeg må si at noe av det beste med leieren var faktisk å komme hjem, rydde, dusje, internett, ordentlig musikk, doer man kunne skylle, deilig seng og mye mer. Det var helt fantastisk å komme hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar