onsdag 11. desember 2013

Foreldre, foreldre, foreldre :( ;)


Jeg Amanda ble født av gode foreldre slik som Nephi i fordums tid. Jeg har blitt lært i fra jeg var liten den vei som herren har bedt oss gå.

Som jeg nevnte ovenfor så er jeg født av gode foreldre, eller det vill si at de var glade i meg. De brydde seg om meg og de var alltid noen jeg kunne stole på. Selv om jeg ikke alltid var så flink til å si hva jeg mente og følte hvis jeg hadde det bra eller vondt så visste jeg at de var der for meg og mine søsken. Etter hvert som jeg har vokst opp og har lært å kjenne dem bedre, har jeg mer og mer innsett hvor glad jeg er i dem. Når du hører om alle konfliktene, alle voldtektene, insest, alkoholproblemene, foreldre som slår barna og alt sånn. Alt dette skjer i dag.  Jeg tar virkelig ikke dette forgitt, jeg er virkelig glad i dem også.

Likevel så vet jeg at det er mange ungdommer på min alder som stadig lyver for sine foreldre. Det vet nok foreldrene også om, andre ikke. Det er ikke bare ungdommer det finnes utallige mengder av voksene som gjør dette daglig. Man oppnår ikke noe av å gjøre dette. Til syvende og sist vinner man ikke en ting på å lyve. Hvis du tenker frem over i tid hvor du ønsker å få deg jobb så setter sjefen veldig pris på at du er ærlig. Når jeg var liten bestemte jeg meg for at jeg skulle gjøre alt det jeg kunne for og ikke lyve. Jeg prøver så ofte jeg klarte å være ærlig. Selvfølgelig er ikke jeg heller perfekt og alle gjør vi jo feil. Og jeg tror ikke det er meningen at vi skal være perfekte heller, vi er alle elsket. (Til og med de som ikke tror de er det).

Det å være en foreldre er det viktigste yrke du kan ha, hvis du har barn. Vi burde alle streve etter å bli gode foreldre. Vi må vise barna kjærlighet, omtanke og gjerne bruke litt tid sammen med dem. Dere aner ikke hva det kan bety for et barn. Det trenger ikke å være mye, du må bare høre på det barnet har å si. Det er ditt barn og de kommer fra deg. Hvis vi tenker biologisk så har familiemedlemmer faktisk mange like gener og det er ofte ting/ egenskaper man har til felles. Jeg vet det er mange flinke og sterke foreldre der ute, fortsett med det. Selv om barna kanskje ikke viser det alltid så betyr ikke det at du har gjort noe galt. Hvis du hver dag prøver å anstrenge deg for å være en god forelder.

Alle ungdommer, barn og venner på min alder eller yngre. Jeg skulle ønske dere ville se de positive tingene hos deres foreldre, selv om de gjør mye rart. Selv om de setter opp kjempe dumme regler som vi ikke kan skjønne kan være «til beste for oss». De setter grenser og gir oss alt for lite uke penger i våre øyne. Jeg vill bare si til dere at de gjør det beste de kan for dere, men heller ikke de er perfekte.

Jeg vet at det også er noen som føler seg utnyttet av familien, det er ikke bra. Hvis du føler at noen i familien din sier eller gjør noe mot deg som gjør at du føler deg undertrykket er det viktig at du prøver og få kontakt med dem så fort som mulig sånn at dere får ordnet opp i det. Da er det viktig at foreldrene hører på hva du har og å si og at de bryr seg.




Ha en fin dag videre...

2 kommentarer: